Gemensam projektlogg

Vi har bestämt att börja söka experiment och fakta inom kemi.

Vi ska även träffa Jonas Hallén och diskutera sponsring.

Skolorna vi ska rikta in oss på är följande:
Transtorpskolan, Fagerslättsskolan, Madesjöskolan och Hanemålaskolan.
Vi ska under veckan ta kontakt med dessa skolor för att veta på ett ungefär hur många häften vi behöver trycka upp.

Tidsplan

Här kommer vår tidsplan som just nu sträcker sig fram till höstlovet, v.44

v.38

- Ta kontakt med programrektorn Jonas Hallén angående sponsring m.m.

- Kolla upp vilka skolor som detta ska redovisas för.

- Bestämma området vi ska börja med, och vad som ska vara med i de olika områdena.

- Kolla upp olika tryckerier.

 

v.39-40

- Börja samla in fakta inom det valda området.

- Ta kontakt med tryckeri, kommunen, skolorna.

 

v.41

- Fortsätta att samla in fakta inom de olika ämnena och sammanställa detta.

- Börja skissa hur boken ska se ut.

 

v.42

- Vi kommer att fortsätta med vår faktainsamling då detta är grunden till vårt projekt, och det kommer att ta mycket tid. Uppdatering sker med tiden i vår projektlogg.

 

v.43

Emma: Faktainsamling.

Zandra: APU

 

v.44

Zandra: Höstlov (innebär kanske lite arbete)

Emma: APU

 

Det kan givetvis hända så att vi gör vissa saker i förväg än vad som står i planeringen, för som vi sagt innan vill vi ha en rörlig tidsplan som anpassar sig efter vår tid. :)

                     


Projektplan

Bakgrund
Vi har märkt av en minskning av NV-elever på Åkrahäll och detta vill vi försöka åtgärda.

Naturvetenskapliga programmet har fått ryktet att vara enbart studerande. Visst är det mycket att läsa, men det är bara en del av hela. Vi gör ju så mycket mer än att bara läsa i böcker!

Vi vill inte att de naturvetenskapliga ämnena ska avskräcka elever från att söka till programmet, och det är det vi ska försöka att ändra på.

 

 

Syfte/metod:

Idén med hela projektet är att åka ut till årskurs fem i Nybro och få dem intresserade av ämnena Fysik, Kemi och Biologi. Detta ska vi göra med hjälp av:

  • Ett häfte med lite grund inom ämnena, samt roliga experiment m.m. Vi fokuserar på saker som man stöter på i vardagen (t.ex. Varför faller allt neråt? Varför är träden gröna? Osv.)
  • Att framföra experiment och låta dem vara delaktiga. De ska själva få prova på och bevisa att teorin faktiskt stämmer.

 

Vi har begränsat projektet genom att fokusera på att framställa häftet och att sprida det till Nybros femteklassare. Vi kommer även att låta dem fylla i en undersökning för att se vad dem tyckte om vårt häfte och experiment m.m.

 

Häftet är det som kommer att kosta inom vårt projekt, och det hoppas vi kunna finansiera med hjälp av skolan och/eller kommunen.

Informationen i häftet kommer vi att hitta med hjälp av olika böcker, universitets hemsidor och lärare.

 

 

Mål:

Huvudmålet är att få fler personer intresserade av de typiska naturvetenskapliga ämnena. Vi har tänkt att intresset kommer att växa under högstadiet om dem redan innan har blivit introducerade i ämnena. Ett mål vi hoppas kommer med huvudmålet är att fler vill söka till NV (detta mål kan vi dock ej redovisa för mer än teoretiskt, då det kommer att dröja innan vi ser något resultat).

 

 

Tidsplan:

Meningen är tidsplanen ska vara levande, och därför kommer här en grov tidsplanering. Vi kommer att förfina den vid projektets gång.

 

·        Innan jullovet ska vårt häfte vara färdigställt.

·        I januari planerar vi in alla våra besök i klasserna där vi delar ut häftena och experimenterar med dem.

·        Efter det är det fritt fram för att analysera vårt projekt och slutföra rapporten.

·        Vi har tänkt skriva på rapporten allt efter som projektet fortgår.

 

Som sagt kommer vi att utöka och detaljera tidsplanen.

 

/ Emma och Zandra


Projektarbete

Vi är två tjejer som ska starta ett projektarbete inom Fysik, Kemi och Biologi.

Den här bloggen kommer att vara vår loggbok där vi redovisar allt som händer inom projektet.

/Emma Carlsson och Zandra Hultgren Nv3, Åkrahällskolan, Nybro, Småland, Sverige, Europa, Världen.

 


RSS 2.0